Met het mooie weer en de hoge temperatuur kunnen problemen ontstaan met warmteafvoer in schakelkasten voor buitenopstelling. Dit brengt de continuïteit van systemen in gevaar en kan voor vervelende situaties zorgen. Zie als voorbeeld de twee artikelen hieronder. Staka denkt graag met u mee over warmteafvoer in de zomer en warmtetoevoer in de winter. Zo kunnen we aan de hand van het afgegeven vermogen van de componenten u bijvoorbeeld adviseren over ventilatie en de toepassing van een airco of verwarming. Voor zeer hoogwaardige elektronica waarvoor een optimale temperatuurbeheersing noodzakelijk is, heeft Staka een lijn van dubbelwandige schakelkasten ontwikkeld. 

 

Bron: dnu.nu, Jos van Sambeek op do, 24/05/2012 - 16:51

Verkeerslichten vallen uit door hitte - De verkeerslichten bij het Smakkelaarsveld en het Paardenveld vallen de afgelopen dagen regelmatig uit vanwege de hitte. De storingen leiden zeker in de spits tot chaotische taferelen, opstoppingen en gevaarlijke manoeuvres van fietsers en voetgangers die tussen de auto's door de overkant willen halen.

Bij het Smakkelaarsveld zijn het zowel de lichten bij het Vredenburgviaduct als bij de trambaan die het begeven. Volgens de gemeente ligt het aan een bepaald type schakelkast, dat de hitte die in de kasten kan oplopen tot 70 graden, niet aankan. Probleem bij de reparatie is dat de kasten vaak snel weer werken als de deuren opengaan en de temperatuur daalt. Voor een monteur is het dan lastig te bepalen wat er precies aan de hand was.

Tijdens de storingen worden als regel geen verkeersregelaars ingezet, omdat dat niet lukt op korte termijn. In sommige gevallen staan agenten het verkeer te regelen.

Volgens de gemeente zijn er momenteel ook problemen met de verkeerslichten op de kruising Biltstraat / Poortstraat. Of die ook veroorzaakt worden door de hitte is niet duidelijk.

 

Bron: Telegraaf.nl, do 24 mei 2012, 09:02

ProRail zucht onder hitte - AMSTERDAM -  Met de stijging van de temperatuur zullen treinreizigers weer vaker vertraging ondervinden door oververhitte seinen en wissels. Zeker drie verstoringen dinsdag hadden direct te maken met de warmte. Spoorbeheerder ProRail is begonnen met een hitteschouw. Daarbij wordt gelet op bermbranden en de airco's in schakelkasten.

Tientallen ploegen zijn overdag bezig om op 'kritische plekken', vooral bochten en wissels, te zorgen dat de hitte weg kan. De spoorwerkers slijpen een dunne lengtesleuf in het spoor zodat de warme kan „ontsnappen”, zei een woordvoerster donderdag.

Ook langs het spoor is ProRail actief. Een zogeheten hitteschouw moet ervoor zorgen dat bermbranden en kapotte airco's in schakelkasten snel worden opgespoord. „Alles is erop gericht om te zorgen dat de treinen op tijd rijden.”

Bij onweer is de spoorbeheerder extra alert. Medewerkers zijn dan onder meer op pad met extra printplaten voor het geval de bliksem in een schakelkast slaat. Ook hebben ze kettingzagen bij zich om omgewaaide bomen die op het spoor zijn terechtgekomen in stukken te zagen en snel weg te halen. 

De pagina wordt geladen...